Sejarah
membuktikan Ahli Tasawuf memainkan peranan penting di dalam usaha
menegak dan mempertahankan agama Allah. Mereka bukanlah hanya
menghabiskan masa dengan berzikir, tidak bergaul dengan masyarakat dan
tidak mengendahkan suasana di sekelilingnya. Sebaliknya mereka turut
mengambil bagian yang serius di dalam dakwah dan jihad, malah memberikan
sumbangan yang besar dalam perjuangan umat Islam atau dalam jihad
menentang kuffar di medan peperangan, maupun menentang kemungkaran dan
kezaliman yang dilakukan golongan berkuasa.
Pembelaan
para pemimpin kerohanian terhadap Islam sangat jelas di dalam lembaran
sejarah. Di antaranya ialah Syeikh Hatim dan gurunya Syeikh Syaqiq.
Mereka berdua telah mengambil bahagian dalam jihad di zaman mereka, dan
guru beliau telah syahid di medan peperangan.
Ibrahim
bin Adham, seorang wali Allah, di dalam manaqibnya ada dijelaskan
bahawa beliau sentiasa mengambil bahagian dalam peperangan yang berlaku
di zamannya, baik peperangan itu berlaku di darat mahupun di laut.
Demikian juga Syeikh Abu Yazid Al-Bistami, beliau bukan sahaja seorang
guru mursyid dan pemimpin kerohanian, bahkan merupakan seorang pejuang
yang berani memasuki apa jua medan peperangan sehingga beliau sendiri
pernah berkata : “Aku telah ditetapkan Allah untuk bersama-sama dengan
para mujahidin (di medan peperangan). Aku menetakkan pedang di muka
musuh-musuh Allah itu bersama mereka di dalam masa yang lama.”
Dalam
hal ini, Dr. Abd Halim Mahmud di dalam sebuah bukunya menegaskan bahawa
Syeikh Abu Yazid ketika berada di barisan hadapan, bukan hanya
semalaman bersandar di tembok-tembok kubu Islam, tetapi beliau juga
terus berzikrullah tanpa putus-putus, sehingga beliau benar-benar
menjadi orang Mukmin yang menepati kehendak sabda Rasulullah SAW :
“Dua
mata yang tidak akan disentuh oleh api neraka (di akhirat) ialah mata
yang menangis kerana takutkan Allah dan mata yang celik sepanjang malam
kerana menjaga (musuh) di dalam perang fi sabilillah.”
Uwais
Al-Qarni adalah seorang wali Allah dan semulia-mulia tabi’in. Sejarah
mencatatkan bahawa beliau telah turut sama mempertahankan Saidina Ali di
dalam peperangan Siffin kerana berpendapat golongan yang menentang
Saidina Ali adalah salah, dan wajib memerangi mereka sehingga mereka
bertaubat dan kembali kepada jalan sebenar. Kemudian ketika tentera
Islam berperang dengan tentera Rom, beliau telah sama-sama mencabut
pedang dan terjun ke medan perang. Beliau telah syahid akibat mengalami
kecederaan di dalam peperangan tersebut.
Dalam
peperangan Salib, para ulama tasawuf telah memainkan peranan yang cukup
penting sebagaimana yang dinukilkan di dalam Haqaiq ‘an al-Tasawuf :
“Dan
di Mesir, di waktu tentera Salib sampai di Dimyat, golongan sufiyyah
seperti Syeikh Abu Hasan Asy-Syazili, ‘Izuddin bin Abd Salam dan Abu
Fath bin Daqiq al-’Iyd dan ulama-ulama lain telah memberikan khidmat
yang sebaik-baiknya untuk menentang tentera Salib.”
Begitu
juga dengan Imam Sanusi yang hidup di sekitar tahun 1200 Hijrah. Beliau
mengetuai umat Islam menentang penjajahan Itali selama berpuluh-puluh
tahun. Syeikh Abd Qadir al-Jazairi juga adalah seorang panglima dan
pemimpin agung gerakan menentang penjajahan Peranchis di Algeria. Kita
juga mungkin telah membaca sejarah dan menonton tayangan filem mengenai
perjuangan Syeikh Umar Mokhtar yang gigih menentang penjajahan Itali di
Libya di mana beliau akhirnya syahid di tali gantung.
Di
benua India pula, kita menemui tokoh-tokoh perjalanan kerohanian
seperti Syeikh Ahmad al-Sirhindi, Syah WaliyuLlah al-Dihlawi dan
lain-lain yang sangat berjasa kepada Islam kerana jihad mereka dalam
politik dan agama sehingga Syeikh Abu Hassan An-Nadwi menyebutkan
pentingnya peranan mereka itu dengan katanya :
“Sesungguhnya
saya sentiasa menyatakan bahawa jika tidak kerana wujudnya mereka itu
dan jihad mereka, nescaya Islam telah (lenyap) ditelan oleh agama Hindu,
tamadunnya dan falsafahnya.”
Di
Asia Tenggara dan Kepulauan Melayu, kita akan temui tokoh-tokoh tasawuf
yang memainkan peranan penting di dalam politik dan pentadbiran negara.
Pada zaman keagungan empayar Islam Acheh pada abad ke-16 dan 17, kita
dapat melihat bagaimana peranan yang dimainkan oleh Hamzah Fansuri,
Nuruddin al-Raniri, Syeikh Abd Rauf Singkel dan lain-lain lagi.
Sejarah
kedatangan Islam di Terengganu, malah di Semenanjung Tanah Melayu juga
berkait rapat dengan usaha dakwah golongan Tasawuf. Ia bermula di Kuala
Berang yang menjadi pusat tamadun dan kerohanian Islam pertama.
Kira-kira
700 tahun dahulu, penduduk Kuala Berang dipercayai menganut agama
Buddha, kemudian Hindu dan akhirnya menerima Islam. Dakwah Islam ini
telah dibawa oleh seorang ulama yang sangat berjasa kepada Nusantara ini
bernama Syarif Muhammad al-Baghdadi. Beliau merupakan keturunan Saidina
Hasan daripada sebelah bapanya dan Saidina Husin daripada sebelah
ibunya.
Syarif
Muhammad dipercayai telah meninggalkan takhtanya dan kerajaan Baghdad
untuk beruzlah di Mekah. Selepas Mekah, Syarif Muhammad menuju ke
Hadratulmaut di Yaman dan kemudiannya ke Nusantara iaitu di Hulu
Terengganu. Beliau berdakwah menyampaikan Islam kepada masyarakat dan
berjihad menjatuhkan kerajaan Seri Wijaya Majapahit.
Setelah
berjaya menjatuhkan kerajaan Hindu, beliau telah mendirikan sebuah
kerajaan Islam dan seterusnya membina sebuah pusat pemerintahan yang
dinamakan “Kota Tamir” yang terletak di kawasan seluas 300 ekar. Ramai
di kalangan para pembesar dan raja-raja Hindu yang memeluk Islam dan
menjadi pengikut yang kuat. Pemerintahan dan perjuangan Baginda Syarif
Muhammad diteruskan pula oleh keturunannya yang bernama Syarif Abdul
Qahar bin Syarif Muhammad (Tok Paloh), kemudian diamanahkan kepada
cucunya Syarif Abdullah bin Syarif Qahar (Tok Pauh) dan seterusnya
kepada cicitnya Syarif Abdul Malik yang juga disebut Syeikh Abdul Malik
atau Tok Pulau Manis. Kesemuanya adalah wali Allah dan dimuliakan Allah
dengan diberikan pelbagai karamah.
Tok
Pulau Manis kemudiannya menubuhkan pula ‘Kota Pulau Manis’ dan
mendirikan institusi pendidikan agama yang tertua dan terbesar di Tanah
Melayu ketika itu. Beliau telah mengambil jalan wara’ dengan menyerahkan
pemerintahan kerajaannya kepada menantunya iaitu Tun Jenal yang
berkahwin dengan anaknya Siti Zubaidah. Tun Jenal ditabalkan sebagai
raja di Tanjung Baru, Hulu Terengganu dan bergelar Sultan Zainal Abidin
1.
Seorang
lagi ulama tasawuf Terengganu ialah Tokku Paloh, seorang guru mursyid
Tariqat Naqsyabandiah yang banyak berjasa terhadap kerajaan Terengganu
dan rakyat jelata di dalam usaha menentang kerajaan British.
Salah
satu peristiwa yang masyhur ialah ketika pihak Inggeris mahu berunding
dengan Raja Melayu mengenai satu tempat bernama Bukit Besar yang ingin
mereka miliki. Raja atau Sultan Terengganu pada ketika itu ialah Sultan
Zainal Abidin III dan regu baginda ialah Tokku Paloh. Bila Inggeris
bertemu baginda dan menyatakan hasrat mereka, lantas Sultan bertitah,
“Negeri ini ada tuannya, hendaklah berunding dengannya terlebih dahulu.”
Maksud baginda ialah Tokku Paloh.
Pihak
Inggeris pun bertemu dengan Tokku Paloh dan berunding mengenai hal itu.
Tokku Paloh mengatakan bahawa mereka boleh ‘mengambil’ Bukit Besar
dengan syarat bukit itu dibawa balik ke negeri mereka, punggahlah
tanahnya ke dalam kapal. Pihak Inggeris amat marah lalu bangun untuk
meninggalkan majlis tersebut. Tapi dengan izin Allah dan karamah Tokku
Paloh, kerusi yang diduduki pihak Inggeris melekat pada punggung mereka.
Lalu Tokku Paloh menyindir, “Bukan Bukit Besar sahaja yang kamu mahu
ambil, tapi kerusi kamipun kamu mahu ambil juga”. Pergilah pihak
Inggeris dengan penuh rasa malu.
Kemudian,
mereka mahu berunding buat kali kedua tapi ia mestilah diadakan di atas
kapal mereka yang besar itu. Bila diajukan jemputan kepada Tokku Paloh,
beliau mengatakan kapal besar tak mampu bertahan kalau ia naik. Pihak
Inggeris ketawa mendengar kata-kata Tokku Paloh itu. Namun dengan izin
Allah dan karamahnya, setiap kali Tokku Paloh menyengetkan serbannya ke
kanan atau ke kiri, maka kapal yangbesar itu turut senget mengikut
perbuatan Tokku Paloh. Hal itu menimbulkan perasaan cemas di pihak
Inggeris sehingga rundingan dibatalkan serta merta.
Begitu
juga dengan murid Tokku Paloh, Haji Abd. Rahman Limbong yang telah
memainkan peranan penting dalam kebangkitan tahun 1921-1928 Masihi di
Terengganu dalam mempertahankan Islam dari anasir penjajahan.
Selain
itu, sejarah juga mencatatkan peranan besar yang dimainkan oleh Wali
Songo (Wali Sembilan) di Pulau Jawa. Dengan usaha gigih yang dilakukan,
dengan sokongan rakyat jelata, mereka berjaya menubuhkan pemerintahan
Islam, menewaskan kekuasaan Hindu, mendirikan masjid, pesantren
(pondok), mewujudkan keamanan dan ketenteraman dalam kehidupan
masyarakat.
Sejarah
Islamnya Kerajaan Pattani juga melibatkan ahli Tasawuf dengan kaedah
menarik. Menurut ceritanya, tiga orang ulama sufi yang merupakan sahabat
karib telah menjalankan dakwah di Patani. Mereka ialah Syeikh
Shafiyuddin, Syeikh Sa’id Barsisa dan Syeikh Gombak Abdul Mubin. Sebaik
tiba di Patani, mereka bertiga telah membuat pondok kecil di satu tempat
bernama Kerisik. Di situ, mereka mengumpul maklumat, membuat kajian
mengenai suasana dan budaya setempat serta memikirkan strategi dakwah
yang sesuai kerana di masa itu Patani diperintah oleh raja yang beragama
Budha.
Syeikh
Shafiyuddin amat kuat beribadah, berkhalwat dan berzikir memohon
pertolongan Allah dalam dakwahnya. Manakala kedua sahabatnya keluar
meninjau dan mendapatkan maklumat-maklumat baru. Suatu hari, tersebarlah
berita bahawa Maharaja Antira iaitu pemerintah Patani mengalami
penyakit yang berat. Maka sesiapa yang dapat merawatnya akan diberi upah
yang besar. Sebelum ini telah ramai bomoh yang mengubati beliau, namun
tidak juga sembuh-sembuh. Apabila pegawai raja sampai ke tempat
Syeikh-Syeikh ini, salah seorang dari mereka menyapa dan memberitahu
bahawa terdapat seorang dukun yang sangat sakti yang mampu menyembuhkan
maharaja itu. Dukun yang dimaksudkan itu sebenarnya ialah Syeikh
Shafiyuddin sendiri.
Keesokan
harinya, ketiga-tiga orang Syeikh itu dijemput ke istana untuk
mengubati raja. Sebelum upacara pengubatan dilakukan, terjadi perjanjian
dimana jika raja sembuh hasil pengubatan Syeikh Shafiyuddin, maka raja
mestilah menukar agama dari Budha kepada Islam. Syarat itu dipersetujui
raja. Kemudian, Syeikh mula membacakan doa-doa dan ayat-ayat al-Quran.
Dengan
izin Allah, tiga hari selepas itu raja pun sembuh dari penyakitnya.
Tapi raja engkar dengan janjinya untuk memeluk Islam. Dengan karamah
Syeikh Shafiyuddin, penyakit raja berulang semula. Maka diubati lagi
seperti janji yang pertama, dan sembuh kembali. Raja mungkir lagi,
tiba-tiba penyakitnya datang kembali. Diubati lagi dan sembuh semula.
Akhirnya raja Budha itu pun memeluk Islam dan diikuti oleh ramai
rakyatnya. Sejak itu, ketiga-tiga Wali Allah tadi mendapat tempat
kedudukan yang tinggi di Kerajaan Patani.
Selain
itu terdapat tokoh-tokoh lain yang juga berperanan besar dalam
menegakkan Islam di Nusantara seperti Syeikh Abd Samad al-Falimbani,
Syeikh Daud al-Fatani, Ismail Minangkabau, Muhamad Salleh al-Zawawi,
Arshad Banjari dan banyak lagi.
Di
samping itu, yang sudah termasyhur ialah seperti Imam Al-Ghazali,
Syeikh Abd Qadir Jailani, Imam Hassan Al-Banna dan lain-lain. Mengenai
hal ini, Al-Maududi berkata :
“Sesungguhnya
mereka (ahli tasawuf) mempunyai jasa yang besar dalam penyebaran Islam
di daerah-daerah yang jauh terpencil yang belum ditakluki oleh
tentera-tentera Islam atau yang belum dapat ditundukkan di bawah hukum
Islam. Di tangan mereka itulah, Islam tersebar di Afrika, Indonesia,
pulau-pulau di Lautan Hindi, China dan India.”
Abu Hasan Ali an-Nadwi pula menukilkan mengenai dakwah Syeikh Abd Qadir al-Jailani dengan katanya :
“Kira-kira
70,000 orang telah menghadiri majlis (ta’limnya). Lebih 5,000 orang
Yahudi dan Nasrani telah memeluk Islam menerusi usahanya. Lebih 100,000
orang-orang jahat dan perompak atau pencuri bersenjata yang telah
bertaubat menerusi usahanya. Beliau telah membuka pintu taubat dan
bai’ah seluas-luasnya, maka orang ramai yang tidak diketahui bilangan
mereka itu kecuali Allah sahaja, telah masuk ke dalamnya. Sehingga
akhlak mereka menjadi baik dan demikian juga keIslaman mereka itu.”
Demikianlah
beberapa contoh mengenai peranan golongan tasawuf, wali-wali Allah dan
pengikut perjalanan kerohanian di dalam amal dakwah dan jihad. Jelaslah
bahawa golongan tasawuf bukanlah mereka yang hanya berzikir dan beramal
semata-mata, malah berada di barisan hadapan dalam memperjuang dan
mempertahankan Islam. Bagi setengah golongan yang meninggalkan amal-amal
seperti ini, bermakna mereka telah meninggalkan sunnah Nabi SAW dan
perjalanan para sahabat (radiaLahu ‘anhum).
Wallahu ‘alam.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar